Flyttstädning – Frågorna du bör ställa

Flyttstädning – Frågorna du bör ställa

Ska du anlita ett företag för flyttstädning? Våga fråga – så du väljer rätt företag. Här är några av de viktigaste sakerna att fråga eller kontrollera på företaget. Vad är viktigt för dig?

Vad kostar det?

Den absolut vanligaste frågan är ”Vad kostar det?”. Men det är inte alltid helt lätt att få svar och jämföra olika städföretag. Det beror nämligen på hur städföretaget räknar ut kostnaden. En städfirma som erbjuder flyttstädning Sundsvall anger att de tar ”från 30 kr per kvadratmeter”. För dig som bor på 100 kvadratmeter skulle det därmed innebära en kostnad på 3000 kr efter RUT.

Andra företag tar betalt per timme eller ger fast pris efter att de varit och tittat på boendet som ska flyttstädas. En väg att gå är att begära offerter från så kallade offertsidor som därmed ger offerter från flera städfirmor med en enda ansökan.

Vilken miljöpolicy har de?

En fråga som ytterst få ställde för 15 år sedan är minst sagt högaktuell idag. Har städföretaget främst miljövänliga produkter, försöker de pressa ner koldioxidutsläppsnivån och är de ISO-certifierade? Ett exempel kan tas från samma företag och deras tjänst där de erbjuder flyttstädning Hudiksvall. En av de allra första punkterna som lyfts upp är att de är miljömedvetna och att detta är en konkurrensfördel i förhållande till andra aktörer i samma stad.

När kan de utföra flyttstädningen?

De flesta flyttar på en helg. Under dagen sker packning och flytt varpå städföretaget sedan förväntas komma och genomföra flyttstädningen. Titta på planeringen och avgör när det passar att städföretaget kommer – kan de städa den tiden? Kan de städa lördag klockan 21 eller städar de bara på vardagar?

Kan de hantera nycklar och lämna in?

Flyttar du exempelvis mellan Sundsvall och Stockholm vill du knappast åka tillbaka dagen efter för att lämna in nycklarna till hyresvärden. Kan din städfirma genomföra städningen och sedan lämna in nycklarna underlättar det betydligt.

Ingår det städgaranti?

Städgaranti betyder i korthet att du kan klaga på utförd flyttstädning och få eventuella felaktigheter åtgärdade utan att det kostar något extra. Du ska helt enkelt bli ”garanterad nöjd”. Det skiljer däremot mycket stort mellan de städgarantier som städföretagen erbjuder så det är viktigt att vara insatt i de villkor som gäller.

Inom hur många dagar behöver du påpeka eventuella fel?

Vad innebär garantin? Får du pengar tillbaka eller kommer städföretaget att städa vidare?

Kan du påpeka fel en gång – eller flera gånger?